Většina z nás se snaží ušetřit kde se dá a když ve výkladech vidíte nápisy, že nabízejí obrovské slevy, tak je to určitě velmi lákavé. Je třeba si však uvědomit, že je rozdíl když si kupujete oblečení a když si kupujete sluneční brýle nebo dokonce dioptrické brýle a kontaktní čočky. Nejsou to levné záležitosti, ale také jde především o váš zrak. Takže při slevách buďte opravdu opatrní.

Pokud dostáváte slevu jako stálý zákazník, tak je to většinou důkaz, že si vás jako zákazníka váží a chtějí si vás udržet. Tyto slevy jsou opravdu na místě a jsou pro zákazníka opravdu výhodné, ale většinou nedosahují více než 20%. Pokud jsou slevy vyšší a ještě vám je nabízejí v optice kde jste ještě nikdy nebyli, tak buďte opravdu opatrní. Samozřejmě, že ne vždy v tom musí být nějaký háček, ale bohužel to tak často bývá.

Slevy na sluneční brýle a dioptrické rámy

Tak jako oblečení i sluneční brýle nebo dioptrické rámy podléhají módním trendům a každou sezónu designéři a výrobci přicházejí s novými kolekcemi. Právě období, kdy prodejci přecházejí na novou kolekci je ideální pro využití větších slev, jelikož je nutné zbavit se staršího zboží. Tyto slevy jsou velmi běžné a vyplatí se je využít. Je však třeba počítat s tím, že ty nejlepší a nejprodávanější modely už pravděpodobně budou vyprodány.

Kromě sezónních výprodejů nabízejí některé optiky velké slevy i během celého roku. V podstatě mají zlevněné zboží stále. Pokud jste typem člověka, kterému jde především o slevu, tak se asi necháte zlákat. Pokud byste si však podrobnější zjistili ceny konkrétních modelů v různých optikách, tak zjistíte, že stejný model se slevou může vyjít někdy ještě dráž než v jiné optice bez jakékoliv slevy.

Je také dobré dávat si pozor na kvalitu kupovaných slunečních brýlí a brýlových obrub, protože po slevě může být konečná cena velmi přijatelná, ale jen za cenu nízké kvality. Takové modely jsou často nakupovány v obrovských množstvích za velmi směšné ceny od asijských výrobců a jsou na ně dávané extrémně velké marže, což je pak pro prodejce výhodné i za cenu toho, že vám dá velkou slevu. Problém však nastane tehdy, pokud se něco pokazí a je problém s reklamací.

V neposlední řadě je třeba si dát pozor, zda zlevněné zboží je opravdu originál, nebo jen levná kopie. Dnes už najdete opravdu dokonalé kopie modelů těch nejvýznamnějších světových výrobců a je velmi těžké pro laika poznat rozdíl. Proto si vždy zkontrolujte, zda je na daném modelu jeho číslo, barva, výrobce a parametry velikostí. Také většina významnějších výrobců dává ke každému modelu certifikát a doplňky jako pouzdro popřípadě hadřík na čištění. Pokud to bude napodobenina, tak nic z toho asi nedostanete.

Brýlové skla s velkou slevou

V poslední době se určitě i vy často setkáte s tím, že některé optiky nabízejí na brýlová skla slevy až 50% popřípadě je máte při koupi rámu dokonce zadarmo. Při koupi brýlových čoček buďte velmi opatrný a dobře si ověřte, jaké brýlové skla kupujete. Pokud je sleva na skla vyšší než 20 - 30 procent, tak většinou bude někde malý háček. Je třeba si uvědomit, že pro většinu optiků jsou právě brýlové čočky největším zdrojem příjmů a když vám dají slevu například. 50%, tak skla v podstatě prodávají bez zisku, dokonce se ztrátou.

A zde je třeba si položit otázku, jak si to mohou dovolit. Odpověď ve většině případech bude znít - nemohou.

Důvody, proč jsou některé optiky schopny takové slevy a akce nabídnout a navíc na tom ještě vydělat, budou dva. První je ten, že příliš nadsadí původní cenu brýlových skel a spoléhají na to, že zákazník je spokojen, když dostane velkou slevu a v podstatě ani neřeší konečnou cenu. Ačkoli se to nezdá, ale takových zákazníků je opravdu hodně. V takovém případě je dobré si zjistit cenu konkrétních skel i v jiné prodejně a mnohdy zjistíte, že v další optice najdete cenu daných skel bez slevy skoro stejnou nebo jen o něco vyšší než v optice, kde vám byla nabídnuta velká sleva. Platí zde v podstatě totéž jako při nákupu slunečních brýlí a brýlových obrub.

Druhým důvodem je, že ve slevách a akcích jsou nabízena skla s velmi špatnou kvalitou, které mají velmi nízké pořizovací ceny a prodejce si na ně stanoví obrovské marže. V takovém případě opravdu na sklech ušetříte značnou částku, ale je otázka, zda po pár dnech nepůjdete kupovat nové brýle, protože přes ty zlevněné dobře nevidíte. Týká se to především multifokálních skel. V tomto případě je dobré zjistit si přesný název a typ nabízeného skla a především výrobce a ověřit si jeho spolehlivost. Můžete si samozřejmě obejít několik optiků a informovat se na tento typ skel. V dobré optice vám jistě budou umět říci, zda daný typ skla a výrobce je kvalitní a běžné cenové relace skel daného výrobce. Je však pravda, že pokud si brýle nekupujete v dané optice, tak nemusí být velmi ochotní tyto informace podávat. Vždyť jde o konkurenci. Druhá možnost jak si ověřit kvalitu daného skla je internet. Tam určitě najdete dostatek informací o produktu ale především o konkrétních výrobcích. Pokud o výrobci na internetu nenajdete ani zmínku, nedoporučujeme skla kupovat.

Nejčastějšími výrobci brýlových skel na našem trhu jsou Essilor, Zeiss, Rodenstock, Hoya, Nikon, Sagitta, Tokai a ještě několik menších výrobců.

Slevy na kontaktní čočky a roztoky

Co se týče slev při nákupu kontaktních čoček, popřípadě roztoků, tak bývají velmi výjimečné. Samozřejmě, že pokud jste klientem optiky nebo aplikačního střediska, tak pravděpodobně jako stálý zákazník máte nárok na určitou slevu, ale málokdy je to více než 5 - 10 procent. V případě, že vám je nabízena podstatně vyšší sleva, tak pravděpodobně důvodem bude to, že čočkám nebo roztoku bude končit expirace a prodejce se jich potřebuje co nejrychleji zbavit.

Někdy může být pro vás velmi výhodné tuto slevu využít, ale spíše než si čočky nebo roztok koupíte, zjistěte si, kdy expirace končí a jak dlouho budete moci ještě roztok nebo čočky používat. Pokud do konce expirace roztok nebo čočky spotřebujete, nemějte strach a slevu určitě využijte. Pokud však expirace skončí dříve, než jste schopen výrobek spotřebovat, nedoporučujeme ho kupovat. Zdravotní riziko určitě nestojí za trochu ušetřených peněz.

Na záruku máte nárok

I v případě, že kupujte zlevněné zboží a to především sluneční nebo dioptrické brýle, pouzdra a jiné doplňky, tak mějte na vědomí fakt, že bez ohledu na to, zda je na zboží sleva 10, 20 nebo 90 procent a zda je zboží z nové kolekce, nebo několik let starý, tak máte nárok na dvouletou záruku. Pokud se tedy stane, že je po čase zboží poškozeno bez vašeho přičinění a evidentně máte nárok na reklamaci, nenechte se odbýt slovy, že dané zboží bylo ze starší kolekce a byla pro něj velká sleva, proto nemáte nárok na reklamaci.